پزشکان و استفاده از شبکه‌­های اجتماعی

0
169

پیوند به مطلب اصلی: https://www.gmc-uk.org/ethical-guidance/ethical-guidance-for-doctors/doctors-use-of-social-media/doctors-use-of-social-media

ترجمه: سارا مرادی

ویرایش: احمد صوفی محمودی


 

خلاصه

این راهنما دربارهٔ فواید و خطراتی صحبت می‌­کند که هنگام استفاده از شبکه­‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر، واتس­‌اپ، فیس‌بوک و یوتیوب جهت صحبت‌کردن دربارۀ بیماران و مراقبت­‌های درمانی آن­‌ها باید در نظر بگیرید.

این راهنما توصیه­‌هایی دربارۀ چگونگی جلوگیری از افشای اطلاعات بیماران ارائه می‌دهد. هم­چنین مسائل دیگری را هم پوشش می‌­دهد، از جمله این که در صورتی که یک بیمار از طریق پروفایل شخصی شما پیامی برای‌تان فرستاد، باید چطور برخورد کنید. و هم­چنین این که آیا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بدون به‌کاربردن نام واقعی قابل قبول است یا نه.

این راهنما در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ تصویب شده است.


 

۳۶. شما باید با همکاران­‌تان منصفانه و همراه با احترام برخورد کنید.

۶۵. باید اطمینان حاصل کنید که شیوۀ رفتار شما باعث جلب اعتماد بیمارتان به شما و جلب اعتماد عموم مردم به حرفۀ پزشکی می­‌شود.

۶۹. هنگام برقراری ارتباط اجتماعی (مانند صحبت‌کردن با افراد یا نوشتن مطالب در رسانه‌­ها) باید محرمانگی اطلاعات بیمار را رعایت کنید. هنگام استفاده از شبکه­‌های اجتماعی باید در نظر داشته باشید که مسائلی که در ابتدا فقط برای خانواده و دوستان به اشتراک گذاشته می­‌شود، ممکن است به صورت گسترده در دسترس عموم قرار گیرد.

۷۰. هنگامی که برای خدماتی که ارائه می­‌دهید تبلیغات می‌کنید، باید مطمئن شوید اطلاعاتی که منتشر می‌کنید، واقعی و قابل بررسی باشند. و هم­چنین از آسیب­‌پذیری و کمبود اطلاعات پزشکی بیمار سوء استفاده نشود.

۱۱۸. در بسیاری از موارد افشای نابه­‌جای اطلاعات بیماران غیر عمدی است. مکالمات در محل­های پذیرش بیماران، در کنار بیمار و در مکان­‌های عمومی ممکن است توسط سایر افراد شنیده شود. اطلاعات بیماران و یادداشت‌­های مربوط به آن­‌ها در صورتی که به صورت ایمن نگه­داری نشود، ممکن است توسط سایر بیماران، کارکنانی که مجاز به دیدن آن­‌ها نیستند و یا بقیهٔ افراد دیده شود. در صورتی که لیست‌های تحویلی در جای نامناسب قرار داده شوند، ممکن است جزئیات اطلاعات بیماران گم شود. این اتفاق در هنگام انتقال اطلاعات از بخشی به بخش دیگر نیز ممکن است رخ دهد.

۱۱۹. باید اطمینان حاصل کنید که هرگونه اطلاعات شخصی بیماران که در اختیار شماست، همیشه و به‌صورت کارآمد در برابر استفادۀ نادرست، فاش‌شدن یا ازدست‌رفتن حفاظت می­‌شوند. شما نباید اطلاعات بیماران یا سایر مواردی که دربارۀ آن‌ها می‌­نویسید را بدون مراقبت بر صفحۀ کاغذ یا مانیتور جا بگذارید. هم­چنین نباید رمز عبور خود را به کسی بدهید.

  • در این راهنما، توضیح می­‌دهیم پزشکان چگونه می­‌توانند به این اصول عمل کنند. عدم پیروی از این اصول عضویت شما را در سازمان مورد تهدید قرار خواهد داد.

شبکه­‌های اجتماعی

  • شبکه­­‌های اجتماعی برنامه­‌هایی بر پایه­ٔ وب هستند که به افراد اجازه می­‌دهند محتوا تولید کنند و آن را به اشتراک بگذارند. در این متن ما از واژۀ شبکه‌­های اجتماعی برای توصیف وبلاگ­‌ها و میکروبلاگ­‌ها (مانند توییتر)، انجمن‌های اینترنتی (مانند net)، شبکه­‌های بر پایهٔ محتوا (مانند یوتیوب و فلیکر)، و سایت­های ارتباطی اجتماعی (مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین) استفاده می‌کنیم.
  • استانداردهای رفتاری مورد انتظار از پزشکان در صورت استفاده از شبکه‌­های اجتماعی، به‌جای برقراری ارتباط رودررو یا رسانه‌­های قدیمی، تغییری نمی‌­کند. اگرچه استفاده از شبکه­‌های اجتماعی شرایط جدیدی ایجاد می کند که باید اصول تعریف‌شده در این شرایط جدید نیز به کار برده شوند.
  • شما همچنین باید راهنمای ما در مورد نسخه‌نویسی را، که توصیه‌­هایی دربارۀ استفاده از سایت­‌های اینترنتی برای ارائۀ خدمات پزشکی دارد، دنبال کنید.
  • علاوه بر این راهنما، شما باید سیاست­‌های سازمان خود دربارهٔ شبکه­‌های اجتماعی را رعایت کنید و از آخرین تغییرات آن آگاه باشید.

حریم خصوصی

  • استفاده از شبکه­‌های اجتماعی مرز بین زندگی خصوصی و اجتماعی را کم­رنگ کرده است، و سایر افراد می­‌توانند به‌سادگی به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا کنند. شما باید از محدودیت‌­های حریم خصوصی در فضای مجازی آگاه باشید و به‌صورت منظم تنظیمات حریم خصوصی را برای هر کدام از پروفایل‌­های شبکه‌های اجتماعی­‌تان بازبینی کنید. این کار به دلایل زیر توصیه می­‌شود:
  1. شبکه­‌های اجتماعی نمی‌­توانند حفاظت از حریم خصوصی را تضمین کنند. فرقی نمی­‌کند تنظیمات حریم خصوصی شما چگونه باشد.
  2. بیماران، کارفرمای شما و کارفرماهای بالقوۀ آینده یا هر سازمان دیگری که با آن در ارتباط هستید، ممکن است قادر به دستیابی به اطلاعات شخصی شما باشند.
  3. اطلاعات دربارهٔ محل سکونت شما ممکن است در عکس‌­ها و سایر مطالبی که به اشتراک می­‌گذارید، پنهان باشد و سایرین از این طریق به آن دست یابند.
  4. زمانی که اطلاعاتی به‌صورت آنلاین منتشر شود، حذف‌کردن آن سخت خواهد بود، چون ممکن است سایر کاربران آن را بازنشر کنند یا درباره‌­اش نظر دهند.

فواید و خطرات استفاده از شبکه­‌های اجتماعی

  • استفادۀ پزشکان از شبکه­‌های اجتماعی می­‌تواند مراقبت­های درمانی را از راه‌های زیر بهبود بخشد:
  1. دخیل‌کردن مردم در سلامت جامعه و سیاست­‌گذاری‌­ها
  2. ایجاد شبکه­‌های حرفه‌­ای ملی و بین‌­المللی
  3. تسهیل دسترسی مردم به اطلاعات دربارۀ سلامت و خدمات مربوط به آن

حفظ حدود

  • استفاده از شبکه‌­های اجتماعی خطراتی هم در پی دارد، به‌ویژه از این جهت که مرزهای اجتماعی و حرفه­‌ای در این حالت کم­رنگ می­‌شوند و نامشخص هستند. شما باید راهنمای حفط حدود حرفه­‌ای بین خود و بیماران را رعایت کنید.
  • اگر بیماری از طریق صفحه شخصی‌­تان با شما ارتباط برقرار کرد و دربارۀ درمان یا سایر مسائل حرفه­‌ای سؤال پرسید، باید تأکید کنید که نمی­‌توانید ارتباطات اجتماعی و حرفه‌­ای را با هم ادغام کنید. در صورت لزوم می‌­توانید آدرس صفحهٔ کاری خود را در اختیارشان قرار دهید.

حفظ محرمانگی

  • بسیاری از پزشکان از شبکه­‌های اجتماعی تخصصی استفاده می­‌کنند که برای عموم مردم در دسترس نیستند. چنین سایت‌­هایی می­توانند برای پیدا کردن توصیه‌هایی درباره‌ نحوه­ٔ درمان در شرایط ویژه کمک‌کننده باشند. اگر چه در این حالت هم باید مراقب باشید که اطلاعاتی را که بیمار از طریق آن‌­ها قابل شناسایی است، به اشتراک نگذارید.
  • اگر چه تکه­‌های منفرد اطلاعات ممکن است به‌خودی خود باعث ازبین‌رفتن محرمانگی نشوند، اما مجموعۀ اطلاعات منتشرشدۀ آنلاین می‌تواند برای شناسایی یک بیمار یا افراد نزدیک به او کافی باشد.
  • شما نباید از شبکه‌­های اجتماعی قابل دسترس برای عموم مردم جهت بحث‌کردن دربارۀ بیماران یا درمان آن­‌ها استفاده کنید.

احترام به همکاران

۱۵-             راهنمای عملکرد صحیح پزشکی بیان می‌کند که پزشکان باید با همکاران‌شان منصفانه و همراه با احترام برخورد کنند. این برخورد شامل تمام موقعیت‌­ها و تمام اشکال ارتباطی می­‌شود. شما نباید دیگر همکاران را مورد آزار و اذیت قرار دهید یا نظراتی ناعادلانه و غیرقابل اثبات در موردشان بنویسید.

۱۶-             هنگام تعامل با افراد یا سازمان‌ها در اینترنت و یا اظهار نظر در مورد آن‌­ها، باید آگاه باشید که نوشته­‌های آنلاین (چه در نوع رسمی و چه غیر رسمی) دقیقاً مانند نوشته­‌های عادی یا مکالمات دیگر، مشمول قوانین کپی­‌رایت و تهمت و افترا هستند.

ناشناس‌بودن

  • اگر در یک شبکهٔ اجتماعی که برای عموم مردم در دسترس است خود را به‌عنوان پزشک/دندان­پزشک معرفی ­کنید، باید نام و نام خانوادگی خودتان را هم اعلام کنید. چون مطالبی که توسط پزشکان/دندان‌پزشکان نوشته می‌­شود، ممکن است توسط سایرین جدی و قابل اعتماد شمرده شود و حتی به عنوان نظر کل حرفهٔ پزشکی قلمداد گردد.
  • شما همچنین باید آگاه باشید که اصل محتوای ارسال‌شده به‌صورت ناشناس را می‌توان در بسیاری از موارد پیدا کرد.

تعارض منافع

۲۰-             وقتی مطلبی را در اینترنت به اشتراک می‌­گذارید، باید نسبت به هر گونه تعارض منافع آگاه باشید و منافع مالی و تجاری‌­تان را با سازمان‌های حوزهٔ درمان یا شرکت‌های دارویی و زیست‌پزشکی اعلام کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.