تأثیر آموزش‌هاى مرتبط با سلامت دهان بر بهداشت دهان و پوسیدگى‌هاى دندانى در دانش‌آموزان: مرور نظام‌مند و متا-آنالیز

0
954

پیوند به مقالهٔ اصلی: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdoe.12325/abstract

تاریخ انتشار اولیهٔ مقاله: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

ترجمه: پوریا ایران‌پرور

 

هدف

هدف این مطالعه ارزیابى اثربخشى اقدامات آموزشى سلامت دهان در مدارس در بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی‌های دندانی در دانش‌آموزان در قالب مرور نظام‌مند و متا-آنالیز است.

روش

کارآزمایى‌های بالینى روی دانش آموزان ۵ تا ۱۸ ساله در این مقالهٔ مروری وارد شدند. مطالعات واجد شرایط آن‌هایی بودند که نتایجی در رابطه با پوسیدگى، انباشت پلاک، التهاب لثه، درد دندان یا ازدست‌دادن دندان داشتند و بین سال‌هاى ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۴ به هر زبانی منتشر شده بودند. خطر سوگیرى در حوزه‌هاى خاص بر اساس دستورالعمل کاکرین مورد بررسى قرار گرفت و یک متا-آنالیز با استفاده از مدل‌هاى اثرات ثابت انجام شد.

یافته‌ها

درمجموع ۴۴۱۷ مقاله یافت شد که متن کامل ۹۳ مورد آن‌ها بررسی شد و ۱۲ مقاله در این متا-آنالیز به کار گرفته شد. پنج مورد از مطالعات کاهش در میزان پلاک را نشان داده بودند و در دو مطالعه در رابطه با التهاب لثه (ژینژیویت) تأثیر خاصى مشاهده نشده بود. شواهد کافی مبنى بر اثربخشی مداخلات در کاهش پوسیدگی دندان وجود نداشت.

نتیجه‌گیرى

اقدامات قدیمی آموزش بهداشت دهان در کاهش میزان پلاک مؤثر است، ولى در کاهش میزان التهاب لثه مؤثر نیست. شواهد درازمدتى درمورد اثربخشی این مداخلات در پیشگیری از انباشت پلاک، ژینژیویت و پوسیدگی دندان در محیط مدرسه وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.