آیا آموزش بهداشت دهان و دندان مؤثر است؟ یک مرور نظام‌مند از شواهد موجود

0
619

پیوند به مقالهٔ اصلی: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0528.1996.tb00850.x/abstract

تاریخ انتشار اولیهٔ مقاله: مرداد ۱۳۷۴

ترجمه: سارا والی

 

به منظور تخصیص خدمات سلامت به شیوه‌ای که بیش‌ترین سود را برای مردم به ارمغان بیاورد، بازنگری سیستماتیک شواهد موجود در مورد اثربخشی برنامه‌ها و مداخلات مورد نیاز است. این مطالعه مقالات مربوط به مداخلات آموزش بهداشت دهان و دندان را که بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ منتشر شده (۱۴۳ نفر)، مورد بررسی قرار می‌دهد. هر یک از دو محقق مستقل با توجه به ۲۰ معیار اعتبار از پیش تعیین‌شده مقالات را مورد بررسى قرار دادند. برای هر مقاله که نمره اعتبار بیش از ۱۲ را به‌دست آورد (n=۳۷)، داده‌های مربوط به اهداف مداخله، انواع و تعداد شرکت کنندگان و نتایج از آن استخراج شد. در جایى که مقاله‌اى بیش از ۱۵ معیار اعتبارسنجى را دریافت کرده و اطلاعات کافى نیز در مقاله ارائه شده بود، متا-آنالیز کمّى بر روى نتایج که با فاصله اطمینان همراه شده بود براى محاسبهٔ اثر مداخلات انجام شد. این ترکیب از تکنیک‌های بررسی کیفی و کمی نشان داد که ۱- مداخلات آموزشی بهداشت دندان‌پزشکی اثرات مثبت موقتی بر روی انباشت پلاک دارد (کاهش شاخص پلاک = ۰.۳۷، CI 95%)، ۲- اثر قابل توجهی بر کاهش میزان پوسیدگی و ۳- تأثیر مثبت مداومى بر سطح دانش ندارد. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که تلاش‌های بیش‌تر برای ترکیب اطلاعات فعلی در مورد آموزش بهداشت دهان و دندان به‌صورت نظام‌مند، همراه با حفظ استانداردهای دقیق علمی در تحقیقات ارزیابی ضروری است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.