آیا مصرف میوه و قند موجود در آن موجب پوسیدگی می‌شود؟

0
51

ترجمه: سارا مرادی، وحید رواقی


سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ گزارش مهمی درباره مصرف شکرو سلامت منتشر کرده است. کارشناسان و متخصصان سلامت دهان این سازمان در سال ۲۰۱۸ در مقاله‌ای توضیح داده اند یافته‌های این گزارش چگونه باید در بخش سلامت دهان به کار گرفته شود. در اینجا بخشی از این مقاله که درباره مصرف میوه وپوسیدگی دندان است مرور می کنیم.

چکیده

  • مصرف روزانه تا ۴۰۰ گرم «میوه تازه» در روز ضروری است.
  • مصرف آب‌میوه به دلیل قند بالا عامل پوسیدگی دندان و چاقی است و توصیه نمی‌شود.
  • مصرف میوه‌های خشک‌شده طبیعی مانند کشمش و خرما ترجیحاً محدود شود، اما مصرف اندکی از آن‌ها به همراه با غذا ایرادی ندارد.

میوه‌های تازه

برنامه ترویج میوه و سبزیجات سازمان جهانی بهداشت معتقد است که با مصرف مقدار مناسب میوه و سبزیجات، سالانه از مرگ بیشتر از ۲.۷ میلیون نفر جلوگیری می‌شود. هم‌چنین مصرف کم میوه و سبزیجات جزء ۱۰ دلیل اول مرگ و میر در جهان است. بنابراین ترویج مصرف مقدار مناسب (بیشتر از ۴۰۰ گرم در روز) میوه و سبزیجات یک هدف کلیدی در اصلاح رژیم غذایی است. میوه‌ی تازه منبع قندهای طبیعی است و  فاقد قندهای آزاد است. شواهد محکمی از مطالعات سلامت به دست نیامده که نشان دهد میوه‌ی تازه در ایجاد پوسیدگی‌های دندانی نقش چشمگیر دارد. اما بر اساس بهترین شواهد موجود، احتمالا ارتباطی بین مصرف میوه‌ تازه و پوسیدگی دندان وجود ندارد. گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره‌ «رژیم غذایی، تغذیه و پیشگیری از بیماری‌های مزمن» نیز به این نتیجه رسید که علی‌رغم ماهیت اسیدی برخی از میوه‌ها، شواهد کافی برای ارتباط دادن مصرف میوه ‌تازه با خطر بالاتر ایجاد خوردگی در دندان‌ها وجود ندارد. از این‌ رو مصرف معمول میوه‌های تازه خطر قابل توجهی برای سلامت دندان ایجاد نمی‌کند، و جایگزین کردن غذاهایی که قندهای آزاد دارند با میوه‌های تازه احتمالا پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. در مقابل، یک وعده از آب‌میوه دارای مقدار بیشتری انرژی، قندهای آزاد و اسید نسبت به میوه‌ی تازه است و به همین دلیل مصرف آن ممکن است منجر به افزایش وزن ناخواسته و ایجاد پوسیدگی دندانی شود.

دندانپرشکان و سایر حرفه‌های سلامت دهان نباید به بیماران توصیه کنند که مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات را کاهش دهند. مطابق دستورالعمل‌های فعلی مصرف روزانه بیشتر از ۴۰۰ گرم از انواع مختلف میوه و سبزیجات توصیه شود. البته این توصیه به جز موارد استثنایی و افرادی است که الگوی تغذیه‌ای غیر معمول دارند. (برای مثال: مکیدن مرکبات با دندان‌ها برای مدت طولانی و یا کسانی که مستعد خوردگی دندان هستند).

میوه‌های خشک‌شده

برخی از میوه‌های خشک‌شده دارای قندهای آزاد هستند و برخی دیگر فاقد آن هستند. میوه‌های خشک‌شده سنتی آن‌هایی هستند که در حین فرآیند خشک شدن هیچ‌گونه قندی به آن‌ها افزوده نشده است (برای مثال خرما، انجیر، آلو، کشمش، زردآلو و گلابی خشک‌شده). این نوع میوه های خشک منابع خوبی برای فیبر و ریزمغذی‌ها مانند پتاسیم، منگنز، آهن و ویتامین K هستند. با این حال، برخی میوه‌های خشک‌شده حاوی قندهای آزاد هستند. از جمله طیف گسترده میوه‌های خشک‌شده که به آنها شکر اضافه می کنند (مانند انبه و آناناس خشک). باید از مصرف میوه‌های خشکی که به آنها شکر افزوده شده اجتناب شود. شواهد علمی در مورد تاثیر میوه‌های خشک‌شده به روش سنتی روی سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان اندک است. با این حال، به علت تراکم انرژی بالا (با توجه به کل انرژی دریافتی) و غلطت قندهای طبیعی در فرآیند خشک شدن، شرط احتیاط این است که به افراد توصیه شود مصرف این مواد را محدود کنند (برای مثال فقط یک وعده در روز). هم‌چنین به جای استفاده به عنوان تنقلات، بهتر است همراه با وعده‌های اصلی غذایی مصرف شوند. یک وعده متوسط از میوه‌های خشک شده برابر ۳۰ گرم است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.