حاکمیت بالینی و تیم دندان‌پزشکی

0
539

پیوند به مطلب اصلی: https://www.nature.com/vital/journal/v7/n1/full/vital1088.html

ترجمه: احمد صوفی محمودی


 

وزارت بهداشت انگلستان در حال حاضر سیاست‌هایی را برای بهبود درمان بیمارمحور معرفی کرده است که شامل دو بخش: ۱- استخدام کارکنان واجد شرایط و مجربی که در تداوم پیشرفت حرفه‌ای (CPD) مشارکت می‌کنند ۲- حاکمیت بالینی است. حاکمیت بالینی توسط وزارت بهداشت انگلستان به این شیوه تعریف شده است: «چارچوبی که از طریق آن سازمان‌های مربوط به نظام سلامت ملی بریتانیا برای بهبود مستمر کیفیت خدمات خود و حفظ استانداردهای بالا با ایجاد محیطی که تعالی در مراقبت‌های بالینی شکوفا خواهد شد، پاسخگو هستند». با این حال، حاکمیت بالینی برای مراقبت‌های دندان‌پزشکی ارائه‌شده در خارج از نظام سلامت ملی بریتانیا نیز می‌تواند اعمال شود. این موضوع می‌تواند این‌گونه ساده بیان شود: اطمینان حاصل‌کردن از این که بیماران و مراقبین آن‌ها بهترین خدمات ممکن را دریافت می‌کنند.

مراقبت باکیفیت

هدف اصلی حاکمیت بالینی ارائهٔ مراقبت و مدیریت باکیفیت است. این هدف تصادفی به دست نمی‌آید و برای رسیدن به آن باید برنامه‌ریزی کرد. حاکمیت بالینی باید شامل موارد زیر باشد:

  • خطوط مشخصی از مسئولیت و پاسخگویی برای کیفیت مراقبت‌های بالینی
  • یک برنامهٔ جامع که کیفیت را بهبود می‌بخشد
  • وسیله‌ای که با آن همهٔ اعضای تیم دندان‌پزشکی می‌توانند در توسعهٔ کار بالینی مناسب دخالت داشته باشند
  • وسیله‌ای که با آن بیماران می‌توانند در توسعهٔ خدمات دندان‌پزشکی دخالت داشته و همچنین در مورد درمان پیشنهادشده به آنان مطلع باشند
  • سیاست‌های روشن در مورد مدیریت خطر
  • روندی برای همهٔ اعضای تیم دندان‌پزشکی جهت شناسایی و بهبود عملکرد ضعیف
  • برنامه‌ای برای بهبود مداوم کیفیت، از جمله CPD و ممیزی.

زمانی بود که بیمار در مراقبت‌های سلامتی مربوط به خودش تصمیم زیادی نمی‌توانست بگیرد یا اصلاً در آن نمی‌توانست دخالت کند. دندان‌پزشک بدون هیچ گونه بحث و گفت‌وگو با بیمار (قبل یا در طی درمان) تصمیم می‌گرفت که چه درمانی می‌بایست ارائه شود. گذشت زمان این موضوع را به‌طور اساسی تغییر داده است و در حال حاضر رضایت آگاهانه قبل از انجام هر گونه درمانی مسئولیت اخلاقی تیم دندان‌پزشکی به حساب می‌آید. علاوه بر این، بیماران می‌خواهند برای درمان باکیفیت هزینه بکنند. با این حال، مهم است که هم به بیماران و هم به همهٔ اعضای تیم دندان‌پزشکی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت مانند NHS اثبات شود که مسائل مربوط به کیفیت مهم هستند. این امر با پاسخ‌دادن به سؤالات زیر به‌دست می‌آید:

  • آیا تیم دندان‌پزشکی خط مشی کیفیت کار بالینی را درک می‌کند؟
  • آیا با کل تیم دندان‌پزشکی مشورت شده است؟
  • آیا استانداردهای عملکرد معقول، قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی وجود دارد؟
  • آیا این استانداردها مربوط به نیازهای بیمار است؟
  • آیا آموزش ارائه شده است؟
  • آیا سیستم نظارت وجود دارد؟
  • در صورت لزوم اقدام اصلاحی انجام می‌شود؟

همان گونه که مشاهده می‌شود، این سؤالات در مورد مسائل مربوط به همهٔ اعضای تیم دندان‌پزشکی است. برخی از نمونه‌های عملی حاکمیت بالینی عبارت‌اند از:

  • معیارهای بیرون‌آوردن دندان عقل
  • پرسش‌نامهٔ رضایت بیمار
  • معیارهای دریافت رادیوگرافی
  • معیارهای کنترل عفونت در محیط بالینی
  • معاینهٔ بالینی، استانداردهای نگه‌داری مدارک و پروتکل‌ها.

استانداردها

سه حوزهٔ مهم در نظر گرفته شده‌اند.

تنظیم استانداردها

خودتنظیمی

این مورد به‌عهدهٔ شورای عمومی دندان‌پزشکی (GDC) است. این شورا مسئول حفاظت از بیماران است و با تنظیم استانداردهای مراقبت‌های بالینی و آموزش اعضای تیم دندان‌پزشکی که نام آن‌ها در GDC ثبت شده، این کار را انجام می‌دهد. GDC فرایند مدرن‌شدن قابل توجهی را سپری کرده است. در طرح NHS برای انگلستان، دولت حداقل الزامات برای مدرن‌شدن دستگاه‌های نظارتی را تعیین می‌کند. در این طرح اظهار شده است که: «آن‌ها باید کوچک‌تر باشند و حوزهٔ نمایندگی آن‌ها در سطح جامعه و برای بیماران بسیار بزرگ‌تر باشد. روندهای شفاف‌تر داشته باشند و پاسخگویی به جامعه و سازمان ارائهٔ خدمات سلامت را گسترش دهند». GDC خود را به این شیوهٔ مدرن‌کردن متعهد کرده است و اکنون این ساختار به‌طور اساسی تغییر یافته است و شامل نمایندگی بسیار وسیع‌تر برای مردم و صاحبان حرفه‌های سلامت دهان است. این تغییرات همچنین شامل نگاه جدید به آموزش، کارآموزی و پیشرفت تیم دندان‌پزشکی است.

مؤسسهٔ ملی سلامت و تعالی بالینی (NICE)

نقش NICE ارائهٔ دستورالعمل‌های بالینی مبتنی بر اثربخشی از لحاظ هزینه و بالینی و ارائهٔ مشاوره در زمینه روش‌شناسی بالینی و ارائهٔ اطلاعات در مورد بهترین شیوهٔ کار بالینی است. این مؤسسه تا به حال چندان در زمینهٔ دندان‌پزشکی وارد نشده است، اما راهنماهایی در مزینهٔ بیرون‌آوردن دندان‌های عقل، فاصلهٔ زمانی جلسات معاینه و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه قبل از درمان تهاجمی دندان‌پزشکی تولید کرده است.

چارچوب خدمات ملی

این بخش توصیه‌هایی دربارهٔ سازماندهی خدمات در داخل NHS برای حل مشکلات خاص سلامتی دارد و در مورد استانداردهایی که این خدمات باید داشته باشند نیز توصیه‌هایی ارائه می‌کند.

رسیدن به استانداردها

بهبود کیفیت

این شامل بررسی کار بالینی فرد توسط خودش و سپس مقایسهٔ آن با یک استاندارد شناخته‌شده (ممیزی)، انجام کار بالینی بر پایهٔ شواهد و استفاده از شاخص‌های بالینی به‌عنوان یک مقیاس خارجی از عملکرد بالینی است. نمونه‌هایی از شاخص‌های بالینی در دندان‌پزشکی این مواردند: تعداد دندان‌های موجود، تعداد دندان‌های پوسیده و نمرهٔ معاینهٔ پایه‌ای پریودنتال (BPE) است. از آن‌جایی که این شاخص‌ها امروزه می‌توانند به‌عنوان بخشی از اسناد بالینی معمول، به‌صورت الکترونیکی ثبت شود، نظارت بر اثرات مشاوره یا درمان بر سلامت دهان و دندان یک بیمار یا گروهی از بیماران آسان‌تر می‌شود.

پیشرفت حرفه‌ای مداوم

پس از ثبت قانونی، الزامات اجباری CPD در اوت ۲۰۰۸ (مرداد ۱۳۸۷) توسط GDC معرفی شد. جزئیات این را می‌توان از وب‌سایت GDC دریافت کرد: www.gdc-uk.org.

پیشرفت حرفه‌‌ای مداوم (CPD) اغلب به‌عنوان آموزشی تعریف می‌شود که در صورت نیاز فرد ادامه می‌یابد؛ در واقع یادگیری مادام‌العمری است که باید در طول زندگی کاری یک فرد تداوم پیدا کند. این یادگیری همیشه به‌عنوان آموزش و مطالعات رسمی نیست و می‌تواند از روش‌های مختلف یادگیری به دست آید.

این یک مسئولیت فردی است که از CPD به‌منظور حفظ، ارتقا و گسترش دانش حرفه‌ای کنونی استفاده کرد. مزایای این فرآیند شامل موارد زیر است:

  • افزایش رضایت شغلی
  • ارتقای آگاهی از مسائل و مشکلات
  • بهبود ارتباط با همکاران
  • بهبود بهره‌وری
  • بهبود در چشم‌اندازهای شغلی
  • تعهد بیش‌تر به محیط کار.

CPD این امکان را در اختیار تیم دندان‌پزشکی قرار می‌دهد که نقش‌ها یا شرایط را در کار بالینی یا درمانگاه تغییر دهند و به آن‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها را تبدیل به کارکنانی آشنا به اصول ایمنی کند که مفهوم نقش‌ها و مسئولیت‌های محل کار را درک می‌کنند. همچنین می‌تواند از نارضایتی و عدم تحرک جلوگیری کند که به طور بالقوه ممکن است بیماران یا کارکنان را در معرض خطر قرار دهد.

باید از طریق ارزیابی‌ها یا بررسی عملکرد برنامه‌ریزی کاملی انجام داد تا به استاندارد و تناسب CPD با کیفیت بالا رسید. این فرایند نیازهای فرد و سازمان را در حیطهٔ شرایط مورد نیاز GDC شناسایی می‌کند، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را که باید برآورده شوند و این که چگونه آن‌ها به بهترین شیوه به‌دست می‌آیند، در بر می‌گیرد. این نیازها از این راه‌ها شناسایی می‌شوند:

  • پیاده سازی: چیستی، مکان، زمان و چگونگی برآورده‌کردن این نیازها
  • ارزیابی: آیا CPD مناسب و دارای کیفیت بالایی بود؟
  • مرور: اکنون به کجا می‌رویم؟

اگر CPD به درستی انجام شود، یک فرد کارآمد، مشتاق، ایمن و فهمیده را در محل کار به دست خواهد داد که برای کارفرمایان یک سرمایهٔ بزرگ خواهد بود.

GDC در نظر دارد که اعتباردهی مجدد برای تمام تیم‌های دندان‌پزشکی را در پنج سال آینده معرفی کند. این کار موجب هم‌پایه‌شدن دندان‌پزشکی با مدل پزشکی کنونی می‌شود.

مدیریت ریسک بالینی

لازم است که وسیله‌ای برای ثبت اثرات نامطلوب استفاده از داروها، مواد یا تکنیک‌ها و همچنین مکانیسم‌هایی برای شناخت و مقابله با عملکرد ضعیف وجود داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • شناسایی خطرات
  • ارزیابی خطر
  • کاهش، حذف و انتقال خطر
  • گزارش و ضبط اثرات نامطلوب.
رسیدگی به شکایت

روند رسیدگی به شکایات بیمار باید مشخص شود و به بیماران در این مورد آگاهی داده شود. برای بیمارانی که در NHS درمان دریافت می‌کنند، این روش به خوبی شناخته شده است. با این حال، در واکنش به ابتکار دولت، در سال ۲۰۰۷ یک سرویس شکایات بیماران برای رسیدگی اختصاصی به شکایات بیمارانی که از بخش خصوصی درمان دریافت می‌کنند، راه‌اندازی شد. جزئیات مربوط به این سرویس از وب‌سایت GDC و همچنین وب‌سایت خدمات شکایات به نشانی www.dentalcomplaints.org.uk در دسترس است.

مطابقت با مقررات سلامت و ایمنی

همهٔ اعضای تیم دندان‌پزشکی که آموزش مناسبی دیده‌اند، باید پروتکل‌ها را در جای لازم ایجاد، پیگیری و بر آن‌ها نظارت کنند. هر مطب یا درمانگاهی باید یک خط مشی کنترل عفونت داشته باشد. برگه‌های مشاوره هم در مورد سلامت و ایمنی و هم در مورد کنترل عفونت در وب‌سایت‌های انجمن دندان‌پزشکی بریتانیا (www.bda.org) و انجمن پرستاران دندان‌پزشکی بریتانیا (www.badn.org.uk) در دسترس است.

پایش استانداردها

کمیسیون ارتقای سلامت/ کمیسیون بهداشت و درمان

این بخش توسط NHS در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد تا به‌طور مستقل کیفیت را در NHS تضمین کند و شرکت‌های مربوط به NHS را مورد بررسی‌های مداوم قرار دهد. در ۳۱ مارس ۲۰۰۴ (۱۲ فروردین ۱۳۸۳) کمیسیون بهبود سلامت (CHI) فعالیت خود را متوقف کرد. تمام وظایف آن به کمیتهٔ بهداشت و درمان محول شد. کمیسیون بهداشت و درمان مسئول بازبینی شکایات مربوط به NHS یا خدمات مستقل بهداشتی در انگلستان بود که در سطح محلی حل نشده است. کمیسیون بهداشت و درمان نقش خود را در ارتقای کیفیت مراقبت‌های درمانی از طریق ارائهٔ یک ارزیابی مستقل از استانداردهای خدمات ارائه‌شده توسط NHS، بخش خصوصی و سازمان‌های داوطلب انجام داد. این کمیسیون این کار را با اجرای موارد زیر به انجام رسانید:

  • تنظیم مقررات و بازرسی برای NHS، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های درمانی خصوصی و داوطلب
  • بررسی شکایات رسمی در مورد NHS که حل نشده است
  • رسیدگی به شکایات در مورد ارائه‌دهندگان خدمات درمانی خصوصی و داوطلب
  • بررسی نقص‌های جدی در NHS، خدمات درمانی خصوصی و داوطلب.

قانون مراقبت های سلامتی و اجتماعی (مصوب سال ۲۰۰۸)، کمیسیون کیفیت مراقبت را جایگزین کمیسیون مراقبت‌های درمانی کرده است. این قانون در آوریل ۲۰۰۹ (فروردین ۱۳۸۸) به اجرا گذاشته شد.

چارچوب‌های عملکرد ملی

این چارچوب‌ها برای بررسی درجهٔ کیفیت خدمات‌رسانی هر یک از بخش‌های NHS ایجاد شده است. آن‌ها عملکرد را از دیدگاه بیمار می‌سنجند و به موارد زیر نگاه می‌کنند:

  • بهبود سلامت به‌دست‌آمده (خروجی مراقبت‌های درمانی ارائه‌شده)
  • دسترسی به امکانات مراقبتی (چه امکاناتی در دسترس است، آیا مطابق نیاز بیمار است و آیا استفاده از آنان برای بیمار آسان است؟)
  • بهره‌وری خدمات ارائه‌شده
  • تجربهٔ مثبت یا منفی بیمار یا مراقب.
پرسش‌نامه برای بیمار

این پرسش‌نامه‌ها می‌توانند یک دید کلی از نظر بیمار را در مورد بسیاری از جنبه‌های مراقبت از بیمار در زمینه‌های مختلف مطب یا درمانگاه ارائه دهد. آن‌ها می‌توانند به‌صورت کاملاً اختصاصی طراحی شوند تا بیماران آن‌ها را سریع‌تر پر کنند و به این ترتیب میزان پاسخدهی بیش‌تر می‌شود. پرسش‌نامه همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک برنامهٔ ممیزی یا پروژهٔ تحقیقاتی انجام شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.