چگونه فراتر از تیتر را بخوانیم: ۹ پرسش ضروری برای ارزیابی اخبار پزشکی

0
335

پیوند به مطلب اصلی: https://powerfulpatients.org/2016/08/23/how-to-read-beyond-the-headline-9-essential-questions-to-evaluate-medical-news

ترجمه: احمد صوفی محمودی


 

مطلب Ben Goldacre در سایت علم بد گزارش علمی را در سه گروه طبقه‌بندی می‌کند: داستان‌های احمقانه، داستان‌های ترسناک و داستان‌های غیر منتظره. او آخرین مورد را به‌عنوان «یک گروه که به‌صورت زیرکانه‌ای مخرب‌تر از سایر داستان‌های علمی است» می‌بیند. شما اخبار خود را چه از طریق رسانه‌های دیجیتال و چه غیر دیجیتال دریافت کنید، می‌توانید متوجه قاعده‌ای که خبرنگاران در مورد آخرین پیشرفت‌های پزشکی گزارش می‌دهند، بشوید. برخی از این گزارش‌ها مهیج‌اند («قهوه باعث سرطان می‌شود») و نسبتاً راحت می‌توان غیر واقعی‌بودن آن‌ها را تشخیص داد. اما آیا می‌توانید زمانی که با تیترهای کم‌تر مهیج مواجه می‌شوید، واقعیت را از خیال‌پردازی تشخیص دهید؟

پایه و اساس توانمندسازی بیماران بر اطلاعات سلامت قابل اعتماد است. این بدان معنی است که نه‌تنها بدانید که کجا اطلاعات پزشکی را پیدا کنید، بلکه قادر باشید آن را ارزیابی کنید و بدانید که چگونه می‌توان آن را در شرایط خاص خود یا عزیزان خود اعمال کرد. تیترها اغلب مردم را به اشتباه می‌اندازند که یک ماده یا فعالیت خاص می‌تواند از یک بیماری مزمن جلوگیری یا آن را درمان کند. ما باید یاد بگیریم که فراتر از تیترها را بخوانیم تا بتوانیم خوب، بد و مشکوک را سوا کنیم. سؤالات زیر برای زمانی که شما آخرین اخبار مربوط به یک دستاورد پزشکی را مطالعه می‌کنید طراحی شده‌اند تا بتوانید مو را از ماست بکشید.

  1. آیا ادعاهای این مقاله پشتوانه‌ای از تحقیقات علمی را دارد؟

اولین دغدغهٔ شما باید تحقیق‌کردن فراتر از آن مقالهٔ خبری باشد. اگر مقاله حاوی هیچ پیوندی به تحقیقات علمی برای حمایت از ادعاهای آن نیست، در مورد قابل اعتماد بودن این ادعاها بسیار مراقب باشید.

  1. منبع اصلی مقاله چیست؟

اگر مقاله به تحقیقات علمی اشاره می‌کند، شما همچنان باید با یافته‌ها محتاطانه برخورد کنید. همیشه منبع را بررسی کنید. محل انجام مطالعه را پیدا کنید. چه کسی این مطالعه را انجام داده و چه کسی برای آن هزینه کرده است؟ آیا تضاد بالقوهٔ منافع وجود دارد؟

  1. آیا این مقاله حاوی نظر کارشناس برای حمایت از ادعاهای آن است؟

به دنبال توضیحات کارشناسانهٔ مستقل از پزشکان یا سایر صاحبان حرفه‌های سلامت برای توضیح یافته‌ها باشید (باید نظر یک منبع کارشناسی مستقل که مستقیماً با تحقیق مرتبط نیست، نقل شود).

  1. آیا این یک ارائهٔ کنفرانس است؟

روزنامه‌نگاران مکرراً در مورد تحقیقات ارائه‌شده در جلسات علمی بزرگ گزارش می‌دهند. مهم است بدانیم که این تحقیق ممکن است تنها در یک مرحلهٔ اولیه باشد و ممکن است در عمل آن انتظار اولیه از خود را برآورده نکند.

  1. کارآزمایی بالینی گزارش‌شده از چه نوعی است؟

اگر اخبار مربوط به نتایج حاصل از یک کارآزمایی بالینی باشد، مهم است بدانید که آیا نتایج به شما مربوط‌اند و در صورت مربوط‌بودن، نتایج چگونه به شما مربوط می‌شوند. غالباً نشریات خبری کارآزمایی‌هایی را گزارش می‌دهند که هنوز در انسان‌ها انجام نشده‌اند. بسیاری از داروهایی که نتایج امیدبخشی را در حیوانات نشان می‌دهند، در انسان‌ها عمل نمی‌کنند. سایت Cancer.Net و انجمن سرطان آمریکا راهنمای خوبی برای درک قالب تحقیقات سرطان دارند.

  1. کارآزمایی در چه مرحله‌ای است؟

مطالعات پژوهشی باید در فازهای مختلفی انجام شوند تا این که یک درمان بتواند ایمن و مؤثر تلقی شود. اما بسیاری از اوقات خبرنگاران در صورتی که کارآزمایی‌های فاز اولیه حاوی همهٔ پاسخ‌ها باشند، نتایج این کارآزمایی‌ها را گزارش می‌دهند. فرایند آزمایش روی انسان به چند مرحله تقسیم می‌شود:

  • کارآزمایی‌های فاز ۱: محققان برای اولین یک دارو یا درمان جدید را روی یک گروه کوچک از افراد آزمایش می‌کنند تا ایمنی، محدودهٔ دوز ایمن و عوارض جانبی را ارزیابی کنند.
  • کارآزمایی‌های فاز ۲: دارو یا درمان به یک گروه بزرگ‌تر از افراد داده می‌شود تا مؤثربودن آن را بسنجند و ایمنی آن را بیش‌تر ارزیابی کنند.
  • کارآزمایی‌های فاز ۳: دارو یا درمان به گروه‌های بزرگی از مردم داده می‌شود تا اثربخشی آن تأیید شود، بر عوارض جانبی آن نظارت شود، با درمان‌های معمول مقایسه شود و اطلاعاتی جمع‌آوری شود که به دارو یا درمان امکان استفادهٔ ایمن را می‌دهد.

منبع: ClinicalTrials.gov

  1. پژوهش شامل چه تعداد افراد است؟

به‌طور کلی، هر چه یک مطالعه بیش‌تر باشد، میزان اعتماد به نتایج آن بیش‌تر می‌شود. مطالعات کوچک ممکن است تفاوت‌های مهم را تشخیص ندهد، چرا که قدرت آماری اندکی دارند.

  1. آیا مطالعه دارای یک گروه کنترل است؟

یک گروه کنترل به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا نتایج را در کسانی که درمان را دریافت کرده‌اند با کسانی که درمان را دریافت نکرده‌اند، مقایسه کنند. استاندارد طلایی یک «کارآزمایی کنترل‌شدهٔ تصادفی» است که در آن شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی برای دریافت (یا عدم دریافت) یک مداخلهٔ خاص (مثلاً یک درمان یا یک دارونما) توزیع می‌شوند.

  1. محدودیت‌های مطالعه چیست؟

بسیاری از داستان‌های خبری به محدودیت‌های شواهد اشاره‌ای نمی‌کنند. محدودیت‌های مطالعه کاستی‌های آن مطالعه را نشان می‌دهد، یعنی شرایط یا اثراتی که محقق نمی‌تواند کنترل کند. هر گونه محدودیتی که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد باید در یافته‌های مطالعه ذکر شود. بنابراین همیشه مطالعهٔ اصلی را در صورت امکان مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.